Trigger-varoitus: Teksti sisältää potentiaalisesti ikäviä asioita aiheista seksuaalinen väkivalta, paniikkihäiriö, ihonväri, seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt, kristillinen vakaumus, huono-osaisuuden periytyminen, neuropsykologiset oireyhtymät, asiantuntemattomuus asiantuntijatehtävissä
Opettaja kirjoittamassa kirjettä YTL:lle

Koska ylioppilaskokeen on tarkoitus mitata paineensietokykyä yhä kilpailullisemmassa maailmassa osaamisen reilun mittaamisen sijaan, ehdotan seuraavaksi ideoita tuleviin ylioppilaskokeisiin.

Ehkä paniikkihäiriöistä kärsiville soveltuisi mainiosti tehtävä, jossa voisi pyytää laskemaan, miten happi riittää yo-kirjoitustilassa, jos ilmastointi joudutaan esimerkiksi uhkatilanteessa pistämään pois päältä ja kaikki ikkunat ja ovet sulkemaan. Opiskelijat olisivat valmiiksi motivoituneita ja ymmärtäisivät tehtävän arvon.

Argumentaatioanalyysin tehtäväksi soveltuisi vallan mainiosti tehtävä, jossa joku puolustaa käytännön esimerkkien avulla n-sanan käyttöä. Sitähän voi sitten rodullistettu vastaaja kritisoida nätisti ja maltiillisesti kypsyyttään osoittaen.

Ehkä väärinsukupuolitetut ja seksuaalisiin vähemmistöihin kuuluvat ihmiset voisivat pitää äidinkielen tai uskonnon tehtävästä, jossa aineistona olisi kunnon ponnekasta saarnaa siitä, miten on luotu vain kaksi sukupuolta ja miten homot joutuvat helvettiin. Heillä kun on tottumusta tällaiseen pohdintaan, ja korkean paineen kokeessa, josta riippuu seuraava opiskelupaikka, paljastuisi, onko heistä mihinkään.

Oikein hyvän tehtävän psykologiaan saisi esimerkiksi siitä, mitkä tekijät korreloivat aineiston mukaan sen kanssa, että henkilö ei koskaan tule pärjäämään yhteiskunnassa. Onhan se hyvä tietää, jos vaikka on köyhä, joutunut paljon muuttamaan, vanhemmat ovat käyttäneet päihteitä tai on tullut lapsena huostaanotetuksi.

Jotta raiskauksen tai seksuaalisen väkivallan uhrit voisivat karaistua, ehdotan tehtävää, jossa varoittamatta kuvataan raiskausoikeudenkäyntiä, josta ei heti tiedä, kuinka siinä käy. Ai niin, tämä taisikin jo olla filosofian kokeessa.

Jotta autismin kirjolla olevat tai tarkkaavaisuuhäiriöistä kärsivät voisivat päästä selittämään korkean paineen kokeessa sensorille, että heillä ei ole mielenterveyden häiriötä, psykologian tehtävään voisi laittaa aineistoa, jossa paitsi oletetaan, että neuropsykologiset oireyhtymät ovat mielenterveyden sairauksia myös vihjaistaan, että niihin sairastutaan. Ai niin… onneksi sentään ei kerrottu, että autismi liittyisi rokottamiseen, vaikka silloinkin hyvällä vastaajalla olisi mainio mahdollisuus kertoa, että aineiston tieto ei pidä paikkansa.

No ei vaiskaan. Oikeasti toivoisin, että YTL muistaisi vastuunsa kysymyksiä laatiessaan. Vaikka nuoria ei tarvitse esimerkiksi koulussa suojella hankalilta aiheilta ja kysymyksiltä, on hyvä muistaa, että abiturienteilla on monenlaisia haasteita, vaikka kirjoitusten kysymykset pysyttelisivätkin aiheissa ja aineistoissa, jotka takaavat turvallisen tilan. Kun tässä onnistutaan, opiskelijat kertovat, että oli kiva katsoa kirjoituksissa videota, josta tuli hyvä mieli – riippumatta siitä, miten itse koe meni. Useimmiten YTL onnistuu, mutta kun se epäonnistuu, tilanne on kohtuuton niille, joiden koetilanne ei ole muiden kanssa tasavertainen.

Kiitos kaikista onnistuneista kysymyksistä vuosien varrella, rakas YTL, ja skarppausta siihen, että ette tarpeettomasti aiheuttamassa lisätuskaa normaalin koepaineen ohessa.