Avainsanat

,

Kuva: Chris Montgomery, Unsplash, CC0

Juuri kun alkoi tottua etäopetukseen ja sopeutua välillä normaaliin kouluun, saatiin uusi haaste: hybridiopetus. Osa opiskelijoista on luokassa ja osa kotona etäkoulussa. Ammattiyhdistys muistuttaa siitä, että surutta voi ajatella, että tällaisissa olosuhteissa ei kannata pyrkiä täydellisyyteen, muuten uupuu. Tavallinen riittää.

Omassa kunnassa abit ovat nyt lähipetuksessa ja nuoremmat etänä. Joillakin kursseilla on etä- ja lähiopiskelijoita. Välillä joku abeistakin on sairaana, tai auto ei käynnisty pakkasessa, tai syrjäkyliltä ei pääse kinosten läpi kouluun. Hybriditunteja siis tulee väistämättä mukaan etä- ja lähiopetustuntien lomaan.

Miten tämä vaikuttaa opettamiseen? Puhtailla lähiopetustunneilla ainakin huomaan, että keskustellaan enemmän, yritetään tehdä normaaleja asioita ja välillä siirtyä paperin ja kynän arkaaiseen maailmaan. Etäopetustunneilla taas rutiinit alkavat olla kasassa, ja suurin haaste on, että pää pysyy mukana: jaoinko oikean välilehden vai ajattelinko vain, muistinko laittaa mikin päälle tai pois oikeaan aikaan? Aina silloin tällöin ilmenee mysteeriongelmia, kuten miksi en kuule opiskelijoiden ääntä, ja sitten niitä ratkotaan yhteistyössä kokeillen esimerkiksi uudelleen Meetiin tuloa. Itselle on pakko nauraa välillä ja muistaa, että poikkeusoloissa saa olla epätäydellinen. Kaikki ei aina onnistu. Opiskelijoista alkaa kehittyä hyviä ja tehokkaita ryhmätyöntekijöitä breakout roomien syövereissä, ja he myös osaavat esitellä töitään meetin aikana avaamalla kokoukseen itse omat diasarjansa. Yhä useampi on rohkaistunut juttelemaan meetin kautta, joskus myös tulemalla hiukan muita ennen tunnille tai jättäytymällä viimeiseksi.

Hybriditunneilla laitan meetin päälle tunnin alussa ja yritän muistaa, että osa opiskelijoista ei olekaan luokassa. Luokassa olijat tulevat opettajan paikalle eteen, kun he esittelevät vaikka esityksiään: näin heidän äänensä kuuluu myös etäilijöille. Flunssaiset nuoret pystyvät siten ainakin jonkin verran pysymään kärryillä siitä, mitä luokassa tapahtuu. Kahooteihin, Gimkitiin tai Quizlet liveen voi osallistua opiskelijoita sekä luokassa että etänä. Erilaisille Padlet-tyylisille seinille ja sanapilvisovelluksiin (Answergarden, Linoit, LearningAppsin oppikirjaan upotetut taulut) voi samoin kirjoittaa ajatuksia, oli sitten itse samassa tai eri paikassa. Aika hauskaa on huomata, että ryhmätöitä tehdään spontaanisti osittain pikaviestimien kautta: ei ole niin väliä, vaikka joku ryhmästä olisi poissa luokkatilasta, kun työstetään vaikka yhteistä dokumenttia tai diasarjaa.

Vaikka hybridiys on tuonut omat ”haasteensa”, niin oikeastaan on aika hienoa, että poissaolevat pyytävät päästä tunnille mukaan meetien kautta, että meillä alkaa olla toimivia rakenteita ja keinoja jotenkin toimia myös poikkeusolosuhteissa, ja on aivan vietävän ihanaa, että näkee välillä ihan oikeita opiskelijoita ja jopa joskus kollegoitakin koulussa. Tykkään olla kotona, mutta työn ja vapaa-ajan erottaminen onnistuu kyllä paremmin, kun tekee hommia työpaikalla, vaikkakin maskitettuna ja jatkuvasti käsiä pesten ja desinfioiden ja työmatkalla silmälasit huurustavan pakkasen rasittamana.

Välillä silti lohduttaa ajatella: This too shall pass.

Ps: Lempisovelluksiani, jotka toimivat myös hybridiopetuksessa ja elävöittävät etäoppitunnin potentiaalista ankeutta:

Quizlet LiveRyhmien tai yksilöiden välinen visa, jossa yhdistetään käsitteet ja niiden määritelmät, toimii ehkä parhaiten, kun opetellaan ihan uutta asiaa
GimkitTämän hetken suosikkini monivalintojen opiskeluun. Kitcollab-tilassa opiskelijat voivat itse luoda monivalintatehtäviä, ja opettaja hyväksyy tai hylkää ehdotetut kysymykset. Norjalaisessa sovelluksessa on erilaisia pelimoodeja, kuten Infinity Stone, jonka pelaaminen kestää tosi kauan, ihan peruspeli, jossa kerätään rahaa toimii kyllä myös, ja peleille voi asettaa myös aikarajoituksen. Ilmaisversiossa voi pelata kerrallaan vain viisi pelaajaa ja olenkin harkinnut lisenssin hankkimista. Pedagogisesti voi perustella sillä, että 50 termiä jää taatusti paremmin muutenkin pelailevien opiskelijoiden mieleen pelaamalla kuin vain lukemalla, kunhan vain on malttanut tehdä hyvät monivalinnat. Myös pelissä koetut tunteet ja musiikin intensiteetti vaikuttavat. Sopii myös hajautetun kertauksen tueksi. Lisenssillä saa annettua kotitehtäväksi harjoitella.
Mentimeter tai
Studeon mielipidekyselyt
Mielipiteitä voi kysyä toki ihan Meetin Enterprise-version mielipidekyselyllä, mutta Mentimeter on monipuolinen. Oppikirjan mielipidekyselyistä toisaalta jää jälki samaan ympäristöön, jota muutenkin käytetään, ja opettajana näen, kuka on vastannut ja kuka ei.
JamboardKun pitää kesken oppitunnin piirtää jotain, Jamboard välilehdelle ja ruutu jakoon. Esimerkiksi kun selittää vaikka hermosolun toimintaa, piirtäminen kömpelösti livenä jotenkin vaan sopii siihen älyttömän hyvin, juuri siksi että olen aika kelvoton piirtäjä. Pitäähän sitä abeille jotain matskua antaa abiliveen 😉
LearningAppsMonia hyviä lisäharjoitusmuotoja upotettavaksi oppikirjan harjoituksiin tai muualle.
CanvaKun tarvitsen jotain visuaalisesti hienoa kuten kortteja eri tarkoituksiin, Canvan lukuisat valmiit formaatit auttavat nopeaan ja kuitenkin hyvännäköiseen jälkeen. Tuotokset voi printata ja tallentaa pdf-muodossa, jolloin tunnilla voi käsitellä fyysisiä kertauskortteja tms ja luokan ulkopuolella katsella pdf-versiota.