live 2.JPGlive.JPG

Quizlet Live auttaa käsitteiden oppimista

Meillä oli perjantaina ysipäivä. Tällä kertaa humanististen aineiden esittelypisteessä käytimme Quizlet Liveä osana opiskelijoiden aktivoimista. Kun opiskelijat olivat lyhyesti esitelleet lukion oppiaineita fiksusti ja napakasti, yksi heistä käynnisti Liven ja ohjeisti opiskelijat. Ysiluokkalaiset hoksasivat hyvin nopeasti, miten Quizlet Live toimi. Yhteistyö sujui, kun ryhmät miettivät intensiivisesti sanojen ja selityste yhdistelyä. Osa oli hiljaisen keskittyneitä ja harkitsevia, osa riemastui onnistuessaan äänekkäästi. Kokemukseni Quizlet Liven käytöstä on ollut samanlaista myös lukiolaisten kanssa. Se pakottaa hyvään yhteistyöhön ja toimimaan yhdessä, opiskelijhat ryhmäytyvät isoissakin ryhmissä kohtalaisen helposti eikä tarvitse miettiä, jääkö joku yksin ryhmiä rakentaessa. Lisäksi yhteiset neuvottelut ovat pedagogisesti mielekkäitä. Live opettaa hyödyntämään epäonnistumisia ja pistämään mieleen käsitteet, joita ei vielä osaa. Ei se ihmeitä tee, mutta hyvin tehdyt käsitemäärittelyt kuitenkin auttavat esimerkiksi tähdentämään eroa kahden melko samantyyppisen käsitteen välillä.

Kun opettaja ottaa Quizlet Liven käyttöön, hän tarvitsee pakan, jossa on vähintään 12 käsitettä selityksineen. Luon useimmiten Liveä varten ihan erilliset pakat, koska selitysten on hyvä olla erittäin tiiviitä, jotta ne mahtuvat kännykän näytölle. Live toimii tavallisella opettajan ilmaistilillä, mutta se ei toimi, jos pakka on kasattu useista eri Quizlet-pakoista. Kysymykset tulevat ryhmien opiskelijoiden kännyköihin ja ryhmien eteneminen näkyy opettajan koneella samaan tapaan kuin Socrativen kilpailuissa, mutta ryhmät siirtyvät alkuun aina, kun he tekevät virheen. On siis tavallista, että kaikki ryhmät käväisevät nollilla. Joukkueet kannattaa aina sekoittaa. Play again -toiminnalla voidaan antaa samalle joukkueelle revanssimahdollisuus, ja tätä aika usein opiskelijat pyytävät ja minä hellämielisenä suostun useimmiten.

Kahoot Jumble korostaa järjestykseen laittamista

jumble

Kahoot on varmaan jo useimmille opettajille tuttu väline. Uusin toiminnallisuus siinä on Jumble-tyyppinen visa, jossa opiskelijoiden tehtävä on järjestää oikeaan järjestykseen (esimerkiksi suuruus- tai aikajärjestykseen) asioita. Tein huomiseksi kirkkohistoriaan ja kirkkotietoon kertaus-Jumblen. Aikajärjestyksen päätteleminen on yksi tapa testata sitä, ovatko asioiden väliset jäsentyneet oikein. Kahootin helppokäyttöisyys on ilo stressaantuneelle opettajalle, jolla on käynnissä kuusi lukiokurssia – ei oikein olisi rahkeita tehdä mitään kovin monimutkaista uutta, mutta Jumble osoittautui nopeaksi perehtyä ja tehdä. Maanantaina kuulen, kuinka opiskelijat suhtautuvat. Quizlet Liven kanssa saimme viime viikon iltapäiväkaksoistunnin kulumaan jouhevammin – kahden jälkeen pidetyt kaksoistunnit ovat raskaita niin opettajalle kuin opiskelijoille, ja niihin on pakko jotain toiminnallista aina yrittää saada.

Mainokset