Avainsanat

, ,

Viime viikkoina olen huomannut itsessäni ”lahkolaispiirteitä”: olen ollut niin innostunut Tabletkoulusta ja sen ominaisuuksista, että haluaisin levittää sanaa, värvätä uusia käyttäjiä, kertoa kaikille hyvistä kokemuksista ja valmistuvista kirjoista…ja samaan aikaan vähän nolottaa hehkuttaa ja pelottaa, että muut suhtautuvat intooni huvittuneen kriittisesti.

Tänään esimerkiksi kun ryhmät tekivät taitavasta opiskelusta ryhmätöinä seinälehtiä, ilahdutti yhden ryhmän miellekarttaan sijoittama ajatus siitä,  että nettikirja ja sen harjoitusten tekeminen  parantavat oppimista. Samoin innostuin Tabletkoulun vertaisarvioinnin käytöstä. Tätä pitää tehdä useammin! Ryhmäläiset arvioivat toisensa valitsemieni kriteerien suhteen ja saivat heti toistensa antamat pisteet näkyviin keskiarvoina. Näki, miten he ilahtuivat toistensa hyvistä palautteista. Ja se tunne, kun opiskelija saa immuniteetin! Omat harjoituksista saadut pisteet motivoivat yritteliäisyyteen.

Järjestään tuntuu siltä, että hyvä nettikirja edistää oppimista – ja ihan tavalliset nuoret hyötyvät, kun he opettelevat lukemaan ja kirjoittamaan vähitellen pitempiä tekstejä. Tiedonhaun ja sovellusten käytön taitoja on niin luontevaa harjoitella, kun työtapoja voi itse valita. Koskaan en ole oppinut tuntemaan yhtä hyvin kaikkien opiskelijoideni ajattelua ja nähnyt heidän luovuuttaan yhtä selkeästi…tänäänkin luin esimerkiksi opiskelijan Google-runon aikuisuudesta ja näin kuvakollaasin omasta motivaatiosta.

Tämä omassa opetuksessa ja opiskelijoiden oppimisessa tapahtuva oikeansuuntainen liike motivoi minua oppikirjojen kirjoittamistyöhön, uuden opsin mukaisiin päivityksiin ja harjoituksien tekemiseen.

Mainokset