Avainsanat

Otsikon ilmaisu on moniselitteinen. Unelmoin opsista, joka veisi kiireen pois ja sallisi ajatella. En ole yksin – kollegat haaveilevat myös hiukan paremmasta, syvempää ja yksilöllisempää oppimista mahdollistavasta opsista. Psykanopettajien kanssa tästä on puheltu ja kirjoiteltu enemmänkin esimerkiksi facebookin ryhmissä. Unelmia siis on, omia ja muiden.

Tuntijakopäätös, jota odotettiin niin kauan, että melkein unohdettiin miksi, tuli lopulta. Hetki on ollut aikaa sulatella muutosta ja muuttumattomuutta. Valinnaisuutta kurssien suhteen lukiolaiset eivät saaneet lisää. Me aikuiset halusimme määritellä heidän puolestaan, mitä kaikkea sivistyneen on tiedettävä ja taidettava.

Haaveilen, että kiireestä ja tiukasta aikataulusta onnistuisimme ujuttamaan uuteen opsiin muutoksen siemeniä. Esimerkiksi opiskelijoiden omat kiinnostuksen kohteet voisivat olla valittavissa kurssien sisällä monin tavoin. Jos opetettavat sisällöt kirjattaisiin siten, että opiskelija voisi valita syventymisensä tason, osan sisällöistä sekä näkökulmansa itselleen merkityksellisesti, se olisi hyvä alku. Jos ydinaines olisi huolella valittua ja sitä täydennettäisiin opittavilla ydintaidoilla, lukio voisi olla vähemmän stressaava paikka, jossa näennäisoppimisen sijasta olisi aikaa oppia ja harjoitella oikeita, elämänläheisiä taitoja yhdessä ja yksin.

Sellaisessa lukiossa tvt:tä käytettäisiin monipuolisesti siksi, että tietotyötä tehdessä tarvitaan ajanmukaiset välineet, ei siksi, että kirjoituksissa voi tarvita ohjelmaa x.